Giro d'Italia sinds 1909
Toen sportblad L’Auto in 1903 de eerste Tour de France organiseerde, werd er in Italia door de roze sportkrant La Gazzetta dello Sport jaloers naar het buurland gekeken. Als vervolgens de concurrent, de Corriere della Sera, een autotocht door heel Italia op poten zet, besluit men bij La Gazzetta om in 1909 een wielerronde door Italia te organiseren: de Giro d’Italia is geboren.
Italiaans feestje
In de Giro rijdt de leider van het klassement in een roze trui, wat natuurlijk alles te maken heeft met de kleur van La Gazzetta. De ronde kende tot 1950 geen buitenlandse winnaar, en nog steeds is de Giro veelal een Italiaans feestje. Mario Cipollini won met 42 stuks de meeste ritten. Hij verbrak hiermee een 70 jaar oud record van Alfredo Binda, tevens de eerste coureur die de Giro vijf keer wist te winnen. Een prestatie alleen geëvenaard door Fausto Coppi en Eddy Merckx.
Als eerbetoon aan de in 1960 overleden Fausto Coppi werd de ‘Cima Coppi’ in het leven geroepen. Dit is het hoogste punt in de Giro en de renner die er het eerst arriveert, krijgt een bonus. Ja, als je die ruim tweeënhalve kilometer toch moet klimmen, kan je dus maar beter als eerste boven zijn.
Eerste Giro d'Italia
De eerste Giro d'Italia start op 13 mei 1909 vanuit Loreto in een route naar Milano. In totaal 2.448 km met 127 deelnemers, waarvan er uiteindelijk slechts 49 in Milano aankomen... Acht auto's volgen de fietsers op de voet: vier voor de renners, twee voor de organisatie en de jury, twee voor de journalisten.
De eerste winnaar van de Giro d'Italia
Luigi Ganna, de eerste winnaar, verdiende maar liefst 5.325 lire. Niet slecht als je bedenkt dat op dat moment het salaris van Armando Cougnet, inmiddels directeur van de Giro, maandelijks 120 lire bedroeg. Costamagna, de directeur van de Gazzetta, verdiende toen 150 lire.
Geen buitenlandse winnaar tot 1950
De Giro d'Italia kent tot 1950 geen buitenlandse winnaar, en nog steeds is de Giro veelal een Italiaans feestje. Mario Cipollini won met 42 stuks de meeste ritten. Hij verbrak hiermee een 70 jaar oud record van Alfredo Binda. Binda is ook de eerste coureur die de Giro vijf keer weet te winnen. Een prestatie alleen wordt geëvenaard door Fausto Coppi en Eddy Merckx, die overigens de bijnaam il cannibale heeft... Fausto Coppi heeft als bijnaam Il campionissimo, l'airone [de kampioen der kampioenen, de reiger]. De bijnaam van Alfredo Binda heeft niets met fietsen te maken: Il trombettiere di Cittiglio [de trompetter van Cittiglio].
Alfredo Binda wint de Giro in 1925, 1927, 1928, 1929 e 1933. (In 1926 wordt ie tweede)
Fausto Coppi wint de Giro in 1940, 1947, 1949, 1952 en 1953.
Eddy Merckx wint de Giro in 968, 1970, 1972, 1973 en 1974.
Wist je dat...
De organisatie van de Giro d'Italia aan Alfredo Binda liet weten niet welkom te zijn in 1930. Ze waren bang dat hij wéér zou winnen. Binda nam genoegen met de 30.000 lire die hem werden toegezegd, hetzelfde bedrag als de winnaar van de Giro d'Italia
Italianen onbetwiste winnaars Giro d'Italia
De Giro d'Italia wordt zo'n 70% van de jaren gewonnen door een Italiaan. Tot 2020 wint Italie maar liefst 69 keer de Giro; België staat op de tweede plek met 7 keer, Frankrijk heeft 6 overwinningen.
Nederlander winnaar Giro d'Italia
In 2017 wint Tom Dumoulin als allereerste Nederlander de Giro d'Italia. Een prestatie van wereldformaat die ook niet wielerliefhebbers aanspreekt.
Wist je dat...
Binda in 1927 en Merckx in 1973 van het begin tot het eind leider van het klassement zijn geweest van de Giro d'Italia
Leestip:
- De truien van de Giro d'Italia
- Ode aan Marco Pantani door nostro Amico Matteo di Crano
- Gino Bartali
- Fausto Coppi
- Alfonsina Strada