Het is om het even of de E nu staat voor E-lektrisch, E-xtraordinary of E-xperience. De Giro-E vindt tegelijkertijd plaats met de Giro d’Italia, maar er zijn wel heel wat verschillen. Los van de fun van het fietsen is een van de belangrijke doelen ook het onder de aandacht brengen van de sostenibilità ambientale, duurzaam gebruik van de omgeving en dus aandacht voor het milieu.
Het verschil tussen de Giro-E en de Giro d’Italia
De Giro-E wielertocht is veel korter, wordt gereden op een elektrische fiets en het gaat bovenal om de fun. Deze Fantagiro is een ware belevenis voor de echte Giro d’Italia fan. Je fietst over dezelfde wegen van de Giro d’Italia, maar dankzij de E-bike kunnen ook amateurs of fietsers die normaal alenati, getraind, zijn een deel van een Giro d’Italia etappe fietsen.
Het wielerevenement werd voor het eerst in 2019 gehouden en staat op de kalender van de Federazione Ciclistica Italiana. Elk jaar komt er meer bij. De eerste editie van de Giro d'Italia vond plaats in 1909.
De toegelaten E-bikes zijn biciclette da corsa a pedalata assistita (e-road bike) met 250W motor en een velocità massima, maximumsnelheid van 25 km per uur. Opvoeren is niet toegestaan.
Het karakter van de wielerwedstrijd is ook anders: het gaat vooral om de fun, al gaan de teamcaptains op het eind van de etappe wel strijden om de winst. Leider van het klassement krijgt geen Maglia Rosa, Roze Trui, zoals bij de Giro d’Italia, maar een donkerblauwe. Verder zijn er een Maglia Azzurra, Maglia Arancio, Maglia Verde, Maglia Rossa, Maglia Bianca.
Afstanden en hoogtemeters
Elke tappa, etappe, is anders, zoals ook in de Giro. Niet alleen qua distanza, afstand, maar ook qua difficoltà, moeilijkheidsgraad. De totale afstand die wordt afgelegd in de Giro-E zijn 1165,6 km. Het aantal metri di dislivello, hoogtemeters, is 19.850. Ter vergelijking: de Giro d’Italia telt zo’n 3401 km en 44.650 hoogtemeters.
Afhankelijk van hoe getraind je bent, kies je voor meer of minder te overbruggen hoogtemeters. Je startpunt is niet hetzelfde als de profs; het ligt tussen de 30 en 85 km voor het eindpunt. Deelnemers finishen onder dezelfde arco, boog, als de professionals. Een paar uur later finishen de pro’s, de deelnemers aan de Giro-E zitten er, gedoucht en wel, met hun neus bovenop.
Voordelen van een E-bike
Wie zich verplaatst op een E-bike in plaats van met de auto, zorgt voor 2% van de CO2 uitstoot die een auto normaliter zou uitstoten. Het gebruik van een elektrische fiets draagt bij aan schonere lucht.
Fiets je op je E-bike naar je werk in plaats van met de auto te gaan, dan bespaart je dat bij 10 km enkele reis per maand al snel zo’n 60 euro brandstofkosten.
Natuurlijk is fietsen op een bici muscolare, ‘gewone fiets’ oftewel op spierkracht het allerbeste voor het milieu. Maar als dat niet haalbaar is door de gezondheid, een gebrek aan conditie, de afstand of te overbruggen hoogtemeters, is een E-bike een uitkomst.
E-bike op vakantie in Italië
Op vakantie in Italië is het voor menigeen een fijne manier om tóch te kunnen fietsen in heuvelachtig terrrein of in een bergachtige omgeving. Omdat je niet aan het stoempen bent, heb je bovendien meer oog voor de omgeving. En kun je genieten.
E-bikes zijn op tal van plekken te huur. Ook kent Italië heel wat Bici-bikes waar je even pauze kunt houden en wat onderhoud kunt doen aan je fiets. Bikehotels, oftewel hotels met ruimte voor je fiets, met een werkplaats, maar ook wasmachines en drogers voor het wassen van je fietskleding zijn al jaren in opkomst. Ook is er ter plekke vaak ook de mogelijkheid om op pad te gaan met een guida, gids. Omdat deze de streek en het terrein als geen ander kennen, verzeker je jezelf van mooie en veilige fietsroutes.
De fietsspecial biedt je vast wat inspiratie.
Italie.nl fietst een etappe mee!
Op uitnodiging van de regione Abruzzo, waar je ook prachtig kunt wielrennen, E-MTB-en of gravelbiken, mag een van onze redactieleden een etappe meefietsen. Wil je weten hoe dat was, schrijf je dan in voor de maandelijkse Posta Prioritalie.nl nieuwsbrief.