De Giro d'Italia, letterlijk ronde van Italië, is de Italiaanse tegenhanger van de Franse wielerwedstrijd Tour de France. Elk jaar in de maand mei strijden ongeveer 200 renners om de felbegeerde hoofdprijs: de roze trui. Hiervoor moeten ze 21 dagen gemiddeld 40 km per uur fietsen; gelukkig voor de atleten zijn er ook een paar rustdagen. Kenmerkend voor de Giro is wel dat de renners pas op stoom komen zodra de helikopters met tv-camera's boven de renners cirkelen.
Rose, paarse, groene of witte trui
De etappes van de Giro d'Italia
Roze trui
Bijna elke dag wordt er een etappe gereden van gemiddeld 160 km. Wie de etappe wint, krijgt de trofee van de dag (een fles champagne) en is een stukje dichterbij la maglia rosa, de roze trui.
Groene trui
Daarnaast kunnen de renners ook nog strijden voor la maglia verde, de groene bergtrui. Deze wordt gedragen door de beste klimmer die bovenaan het bergklassement prijkt.
Paarse trui
La maglia ciclamino, de paarse sprinttrui, is weggelegd voor de renner met de beste resultaten op de tussen- en eindsprints.
Witte trui
Tot slot is er sinds 2007, na vele jaren van afwezigheid, de terugkeer van la maglia bianca, de witte trui. Deze trui is voor de renner onder de 25 jaar die er het beste voorstaat in het algemeen klassement.
De renners worden dagelijks gehuldigd in de desbetreffende truien die zijn gepersonaliseerd aan de hand van de sponsor. Uitwassen voor de volgende dag en voor een eventuele opvolger hoeft dus niet!
Zwarte trui
De zwarte trui wordt nog slechts symbolisch uitgereikt maar heeft wel een bijzondere geschiedenis.
Het ontstaan van de Giro
La Gazzetta dello Sport verscheen voor het eerst op 2 april 1896 in de krantenkiosk, een krant ontstaan uit de fusie tussen Il Ciclista en La Tripletta. Het debuutnummer plaatst op de eerste pagina de aankondiging van de fietswedstrijd Milano-Monza-Lecco-Erba die door de krant georganiseerd werd.
De droom van Cougnet
Armando Cougnet, de eerste sponsor van de toekomstige Giro d'Italia, is achttien jaar wanneer hij in 1898 de eerste redactionele stukken schrijft voor de La Gazzetta dello Sport. Van correspondent groeit Cougnet verder door tot directeur.
Als sportblad L’Auto in 1903 de eerste Tour de France organiseert, werd er in Italia door de roze sportkrant La Gazzetta dello Sport jaloers naar het buurland gekeken. Als vervolgens de concurrent, de Corriere della Sera, een autotocht door heel Italia op poten zet, besluit men bij La Gazzetta om in 1909, een wielerronde door Italia te organiseren: de Giro d’Italia is geboren.
In de Giro rijdt de leider van het klassement in een roze trui, wat natuurlijk alles te maken heeft met de kleur van La Gazzetta.