Italia is het land van het midden- en kleinbedrijf. Dat zou je niet zo snel zeggen als je denkt aan bedrijven als Fiat, Olivetti, Zanussi, Montedison, Pirelli. Maar juist het krachtige Italiaanse MKB zorgt ervoor dat Italia zich de zesde economische macht van de wereld mag noemen.
Ongeveer een derde van de Italiaanse bevolking is werkzaam in de industrie. Belangrijke industrieën zijn chemie, kleding, meubels, auto's, voedselverwerking, leerproducten, machinefabrieken en keramiek. Italia is de absolute wereldmarktleider als het gaat om designproducten, brillen en machineonderdelen. Creativiteit, innovativiteit en een goede reputatie zijn de sterke kanten van de Italiaanse industrie, haar zwakke kanten liggen in de punctualiteit en efficiency.
Zo'n twee derde van de Italiaanse bevolking is werkzaam in de groeiende dienstensector, waar het toerisme, de verzekeraars en de banken een belangrijke plaats innemen. Slechts een heel klein gedeelte is nog werkzaam in de landbouw.
De midden- en kleinbedrijven zijn vaak in het bezit van één persoon of van een familie. Een grote, anonieme groep aandeelhouders zoals in de Angelsaksische landen gebruikelijk is, zul je hier niet zo vaak zien. Een langdurige zakelijke relatie wordt gezien als iets van grote waarde. Ook is het zo dat functietitels niet zaligmakend zijn. Niet altijd gaat achter een indrukwekkende titel de werkelijke macht schuil.
De meeste Italianen beschouwen werk als een noodzaak, niet als iets waar je plezier aan beleeft. Zeer ambitieuze mensen worden beschouwd als hebberig. De norm is nog steeds om je hele werkzame leven bij dezelfde baas te werken, zeker in de overheidssector en bij grote organisaties. En promotie geschiedt meer op grond van anciënniteit dan op grond van verdienste.
De lijfspreuk van de gemiddelde Italiaan: 'je moet werken om te leven, je moet hard werken om goed te leven!'
Er is een groot verschil tussen de slecht georganiseerde overheidssector met teveel personeel en de particuliere sector, die harder en beter werkt. Ook tussen Noord- en Zuid-Italia is er een verschil. De Noord-Italiaanse mentaliteit lijkt meer op de Nederlandse/West-Europese: 'niet lullen maar poetsen'.