Met de trein door Italië
Ga je rondtrekken in Italia, dan is de trein vaak een uitkomst! Op de site van de Trenitalia, de Italiaanse treinplanner, vul je eenvoudig de plaatsnamen en de reisdatum in, en je ziet meteen de verschillende mogelijkheden. Wil je prijsbewust reizen, let dan goed op het type trein dat je neemt. In Italië hangt de prijs van het treinkaartje namelijk samen met de duur van de rit. De treni diretti of interregionali zijn het goedkoopst. Met deze treinen duurt de reis iets langer, maar betaal je wel de helft van de prijs van een intercity. Helaas staan niet alle regionale treinen vermeld op de treinplanner.
© Foto Marina Roggeman
Wil je toch proberen om met deze goedkope treinen je doel te bereiken, neem dan contact op met de ferrovia regionale, regionale spoorwegen, van de desbetreffende regio. Attenzione: Denk er aan je treinkaartje af te stempelen! Dit kan in de gele stempelautomaten op het station. Ongeacht of er een datum op het kaartje staat of niet, het stempelen van je treinkaartje moet altijd.
Veerboot naar Sardinië, Sicilië of Elba
Wil je met de veerboot naar bijvoorbeeld Sardegna, Sicilia of Elba, reserveer dit dan vooraf gemakkelijk online. Wel zo handig aangezien een boot op de bonnefooi meestal niet goed uitpakt. Vanuit Italia vertrekken overigens ook ferries naar Griekenland, Corsica, Tunesië, Slovenië, Kroatië, Bosnië Herzogovina en Albanië.
Met de auto in Italië
Er is een aantal sites die inzicht geeft in de drukte op de wegen en de wegopbrekingen. Het is puur persoonlijk en afhankelijk van het doel welke site je voorkeur heeft. Daarnaast is het ook erg handig om vooraf de route in Italia uit te stippelen met de routeplanner.
Check de drukte op de weg
Vooral zomers is er sprake van code rood op de Italiaanse rete stradale, wegen. Er is dan veel traffico, verkeer. Dat soort dagen worden ook wel giorante da bollino rosso genoemd. Of, als het extreem is nero, zwart. Er bestaat natuurlijk bollino giallo, geel. Dan is het gewoon druk.
Je doet er hoe dan ook goed aan rekening te houden met l'esodo estivo, de zomerse exodus. Zeker in combinatie met wegwerkzaamheden, kan dit aardig wat vertraging opleveren. Reis bij voorkeur doordeweeks. En heb je toch een accommodatie die van zaterdag - zaterdag loopt, boek dan eens een hotelletje onderweg. Je vermijd zo de drukte en komt relaxter aan.
- Zomer- en winterdrukte Italië volgens ANWB
- Globaal overzicht van wegwerkzaamheden
- Overzicht van de actuele verkeersdrukte in Italië (IT)
- Tunnelinformatie (tunneltests door de ANWB)
- Auto huren in Italië
Even een espresso bij het tankstation
Tankstations in Italia zijn anders dan in Nederland: de meeste die zich langs de autostrade bevinden, beschikken ook over een koffiebarretje waar je (staand) kunt genieten van een hete espresso of frisse lemonsoda. Zo kun je ook onderweg al genieten van het Italia-gevoel. Overigens is het in deze, maar ook andere, barretjes gebruikelijk dat je eerst bij de kassa afrekent waarna je met de scontrino, bonnetje, aan de bar gaat bestellen. Op heel wat plekken kan dit alleen in contanten.
Tip: gooi het bonnetje niet weg binnen een straal van 50 meter van de locatie, want dat levert je met een beetje pech een multa, boete, op.
Tol
Niet alleen in de doorreislanden heb je te maken met tolwegen, ook in Italië.
Italië
In Italië moet je voor de autostrade tol betalen. Bij alle bemande tolhokjes gaat dit contant, maar ook creditcards worden geaccepteerd (bij 'Fastpay'). Bij betaalpassen krijg je veelal een foutmelding.
Het snelst ben je door de speciale Telepass-betaalpoortjes met een Viacard. Dat werkt op abonnementsbasis. Dit heeft alleen zin als je veel en lang door Italië rijdt.
Zwitserland
De belangrijkste 'doorvoerlanden' Oostenrijk en Zwitserland hebben ieder hun eigen tolsysteem. Het Zwitserse vignet heeft een geldigheid van een jaar. Het Zwitserse tolvignet kun je online aanschaffen maar ook bij de ANWB en GWK. Je kunt ook wachten tot de Zwitserse grens, maar dan kan het wel eens heel lang duren. Alleen voor de Gran San Bernardino-tunnel moet je nog tol betalen.
Oostenrijk
Het Oostenrijkse vignet is verkrijgbaar bij de ANWB, Asfinag en GWK. Er is een weekvignet (10 achtereenvolgende dagen), een 2-maandenvignet en een jaarvignet. Ook is er een digitaal eendagsvignet, wel zo handig als je twee weken gaat. Daarnaast moet je voor een aantal tunnels en passen nog apart betalen.
Vergeet niet een milieusticker aan te schaffen voor Duitsland en Frankrijk!
Check of het loont om drukke tolwegen te vermijden
In Italië zou je ervoor kunnen kiezen de drukke tolwegen te vermijden. Kijk eens op Google Maps of het uitmaakt in tijd en/of kilometers. Houd er wel rekening mee dat de berekeningen niet altijd even secuur zijn als je via de bergen reist… Het aantal kilometers is dan wellicht minder, maar de reistijd langer door de lagere snelheid.
Tanken in Italië: brandstof Italiaans
De Nederlandse benamingen voor brandstof zijn anders dan de Italiaanse.
- Euro 95: Benzina Senza Piombo / Verde
- Euro 98: Benzina Super Senza Piombo / Verde Plus
- Diesel: Gasolio / (Carburante) Diesel
- LPG: GPL
Autopech in Italië
Bij autopech kun je beroep doen op de Italiaanse zusterclub van de ANWB: de ACI, Automobile Club d'Italia. Al moet je voor die Italiaanse wegenwachthulp wel in het bezit zijn van Wegenwacht Buitenlandservice of een Internationale Reis- en Kredietbrief Plus, die je bij de ANWB kunt bestellen. De wegenwacht is bereikbaar via de praatpalen langs de snelwegen of via telefoonnummer (+39) 803116 of mobiel (+39) 800-116800.
Niet vergeten te bestellen voor vertrek!
- Milieusticker Duitsland of Blauwe milieusticker voor elektrische auto's Duitsland
- Vignet Zwitserland
- Witte kentekenplaat