Hoe doet Italië het in vergelijking met Nederland op het gebied van elektrische laadpalen? De aanleg gaat in elk geval harder dan de groei in aantallen elektrische auto’s. Goed om te weten voor als je overweegt om met je elektrische auto op vakantie te gaan in Italië. De woordenlijst komt je daarbij ook van pas.
Laadpalen in opmars in Italië
Italië, Italianen en elektrische auto’s: elektrisch autorijden leeft er heel wat minder dan in Nederland. Nederland is op dat gebied de onbetwiste koploper. Ondanks dat Italië qua EV’s enorm achterloopt ten opzichte van Nederland, kun je er prima met de elektrische auto op vakantie. Het aanleggen van laadpalen in Italië gaat er nu namelijk in de hoogste versnelling. Zo liet 2021 een verdubbeling zien ten opzichte van het jaar ervoor.
Het aantal elektrische laadpalen zit in de lift. Maar het aantal elektrische auto’s dat rondrijdt in Italië loopt desalniettemin niet zo hard. Voor de Italianen blijkt een van de redenen om nog niet over te stappen de hoge aanschafwaarde van de EV te zijn. Wat ook een verschil met Nederland is, is het aantal flotte aziendali, bedrijfsvloten. Er is wel een groei te bespeuren.
Meer weten over waar de elektrische laadpalen staan in Italië, hoe je deze vindt, welke laadpaal-app het beste, en wat het kost om elektrisch laden in Italië? Lees dan de bijbehorende ItaliëTip.
Het aantal elektrische auto’s Italië versus Nederland
Het aantal elektrische auto’s in Italië is in juli 2023 circa 200.000. Twee jaar eerder, in 2021, waren er 118.000 veicoli elettrici, EV’s, in Italië; meer dan een verdubbeling van het jaar daarvoor. Toen waren het er nog maar 53.000.
Tweehonderd duizend elektrische auto’s in Italië lijkt veel, en de groei is weliswaar enorm, maar het komt neer op 3 op de 1.000 auto’s. Nederland, koploper op het gebied van elektrische auto’s, heeft er 9 keer zoveel: 27,8 op de 1000. Denemarken en Zweden zitten Nederland op de hielen. Overigens is Italië niet eens het slechtste jongetje van de Europa-klas zo blijkt uit een overzichtskaartje met aantallen elektrische auto’s in Europa.
Aantal auto’s in Italië
Die 200.000 elektrische auto’s zijn een druppel op een gloeiende plaat als je kijkt naar de cijfers van het Italiaanse bureau van de statistiek. Volgens hun data reden er in 2021 bijna 40 miljoen auto’s rond in Italië. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er 8,8 miljoen.
In de praktijk komt het in Italië neer op twee auto’s per drie inwoners (inclusief kinderen)… Overigens is Duitsland de Europese koploper op het gebied van aantallen auto’s: ze hebben er meer dan 48 miljoen.
Italianen staan open voor overstap op elektrisch rijden
Onderzoek van E-Ricarica wijst uit dat 70% open staat open om binnen 24 maanden over te stappen op hybride / elektrisch rijden. Ze scoren daarmee hoger dan andere Europese landen (55%). Al is het maar gezien de toegenomen prijzen voor carburante, brandstof (40%). Zo’n 38% vanuit milieu-overwegingen of incentives. Wat de Italianen tegenhoudt om over te stappen is echter de infrastructuur. Volgens 40% van de geïnterviewden sluit deze niet aan bij de behoeften. Als je de facts&figures bekijkt, gloort er hoop...
Facts & Figures m.b.t. elektrisch laadpalen in Italië
Het aanleggen van laadpalen in Italië gebeurt inmiddels dus in vliegende vaart. De in juli 2023 door Motus-E gepubliceerde cijfers:
- In Italië zijn er 45.000 punti di ricarica, laadpalen, op 25.000 plekken.
(versus 120.000 publieke laadpalen en ruim 4.200 publieke snelladers in Nederland, volgens ANWB) - 85,4% van de laadpalen heeft corrente alternata, wisselstroom (AC); 14,6% in corrente continua (DC), gelijkstroom, waarmee je het snelste kunt opladen
- 72% van de laadpalen bevinden zich in de suolo pubblico, publieke ruimtes. 28% van de laadpalen staan op privéterrein voor algemeen gebruik. Denk aan winkelcentra en supermarkten.
In Nederland bevinden zich volgens de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) 3 op de 4 laadpunten bij consumenten. - Langs de autostrada staan er (cijfers juli 2023) 657 punti di ricarica, Dat zijn er 422 meer (!) dan in 2022.
- Een dikke 77% van de laadpalen heeft meer vermogen dan 43 kW; 58% heeft meer vermogen dan 150 kW.
- In 99% van Italië is er minimaal 1 laadpaal per 20 km; in 86% van de gevallen is het zelfs binnen 10 km. De meeste laadpalen vind je bij de grote stad. Op de autostrada zijn er 6,8 laadpalen elke 100 km.
Geld besparen met je elektrische auto
Met je elektrische auto rijd je goedkoper dan in een auto die rijdt op fossiele brandstof. Je kunt echter nog meer besparen. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een thuislader. Dat kan wanneer je maar wil. Je hoeft er geen vergunning voor aan te vragen. Mogelijk dat je meterkast wel moet worden aangepast. Informeer je vooraf over de keuzes die je hebt om een laadpaal thuis aan te leggen.
Ook is het zinvol eens in de zoveel tijd je autoverzekering te vergelijken. Vooral ook omdat de leeftijd van de auto daarin meespeelt. Wellicht heb je bij aanschaf gekozen voor volledig casco; na verloop van jaren is het de vraag of dat nog zinvol is. Wellicht volstaat inmiddels WA of WA met beperkt casco.
Wist je trouwens dat de verzekering voor een elektrische auto duurder uitvalt dan bij een auto op fossiele brandstof? Dat hangt ook samen met de aanschafwaarde en kostbare accureparaties van elektrische auto’s; volledig casco (allrisk) is een veelgemaakte keuze.
Woordenlijst elektrisch laden
Onderstaande woorden zijn een handige aanvulling op de woordenlijst auto Italiaans.
la stazione di ricarica per veicoli elettrici | het laadstation voor elektrische voertuigen |
la stazione di ricarica elettrica | het laadstation |
il punto di ricarica | de oplaadplek |
la colonnina di ricarica | de oplaadpaal |
la colonnina elettrica | de elektrische laadpaal |
le colonnine gratuite | de gratis laders |
ricaricare un’auto elettrica | een elektrische auto opladen |
la potenza | het vermogen |
la batteria | de accu |
la ricarica rapida | snelladen |
rimanere a secco di energia elettrica | met een lege accu komen te staan |
la sosta | de stop / pauze |
il tempo d'attesa | de wachttijd |
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Independer.
© Foto's: Michael Fousert, Chuttersnap op Unsplash, Claudia Zanin