Het zou op een 1 april grap kunnen lijken, echter daarvoor is de samenwerking tussen het pastamerk Barilla en opruimgoeroe Marie Kondo te vroeg gelanceerd. Ze lanceren het Pasta Postpakket: recyclen van lege pastaverpakkingen door ze te gebruiken als verzendbox. Het is wél een kwestie van goed vouwen....
Wereld Recycle Dag
De samenwerking tussen beide grootheden heeft te maken met de Wereld Recycle Dag op 18 maart. Heel wat producten en verpakkingen doen het prima in een tweede leven. Zo ook de pastaverpakkingen van Barilla. Barilla wil recycling en milieuvriendelijkheid promoten. De pakketjes zorgen voor een vrolijk gezicht.
Doel van de samenwerking tussen die twee is mensen te inspireren om milieubewuster te leven. Aangezien Italianen grootverbruikers zijn op het gebied van pasta, gaan er maandelijks heel wat pastaverpakkingen doorheen. En die verpakkingen kunnen, nadat de pasta op is, best nogmaals worden gebruikt maar dan als Pasta Postpakket.
Opgeruimd staat netjes
De regina del riordino, opruimkoningin, Marie Kondo toont hoe je de inhoud het beste kunt vouwen. Dat doet op de voor haar kenmerkende manier: met aandacht en dankend. De manier waarop de Japanse opruimgoeroe de kledingstukken netjes en compact opvouwt en vervolgens in een leeg pak pasta schuift, lijkt simpel. Calzetti, sokken, in een lege verpakking Spaghetti. Een netjes opgevouwen T-shirt past in een leeg pak Rigatoni. En een goed opvouwen trui schuif je zo in een leeg pak Penne. De proef op de som nemend blijkt de praktijk wat weerbarstiger. We zullen maar zeggen:
L'esercizio è buon maestro.