Voor heel wat bedrijven is 1 april uitgegroeid tot marketing-moment. Ze pakken creatief uit om zich in de kijker te spelen. Soms pakt het goed uit, soms levert het ze juist een bak kritiek op. Je zou haast denken dat niemand meer in 1-april-grappen tuint, maar niets blijkt minder waar. Een greep uit de vijf leukste 1-april grappen van Italië in 2023.
Telepass
Italianen die vaak gebruik maken van de tolpoortjes maken graag gebruik van de Telepass. Hiermee kunnen ze zo doorrijden. Het apparaatje maakt een piepje bij het passeren. In 2023 schakelden ze de koning van de ringtones in. Die presenteerde Telepass Music die het mogelijk maakt om het saaie piepje te vervangen door een nieuwe suoneria, ringtone. Bekijk het 1 april filmpje op het Instagram-account van Telepass.
Dit bericht op Instagram bekijken
Nutella
Twee grote van origine Italiaanse merken presenteerden in 2023 een bijzondere product-innovatie. Nutella lanceerde in samenwerking met Tic Tac: mini-snoepjes niet alleen met de smaak van hazelnootchocolade-crème, maar ook in de vorm van minipotjes van deze pasta. Nutella-fans hoopten dat deze innovatie van de mini-pepermuntjes geen scherzo, grap, zou zijn. Helaas wel. Bekijk de 1-april grap op het Nutella Instagram-account.
🚨 Flavor drop alert! 🚨 Tic Tac® Nutella mints are shaking up to be bestsellers! Get ready for this mouthwatering combo 🤤 @TicTacUSA pic.twitter.com/PFtIKjkJc2
— Nutella (@NutellaUSA) March 30, 2023
Grana Padano
De kaas Gradana Padano had bedacht de kaas die je normaliter raspt over je pasta, in een forma rettangolare, rechthoekige vorm, aan te bieden om zo handiger op te kunnen opbergen in de frigorifero, koelkast. Bedoeld als 1 april grap resulteerde het echter in de feedback dat de vorm inderdaad handiger zou zijn. Bekijk de post op het Instagram-account van Grana Padano.
Dit bericht op Instagram bekijken
Mellin
De Italiaanse producent van baby- en peutervoeding zet in 2023 heel wat ouders op het verkeerde been. Er is een nieuw hapje voor het pupo, kleintje, uit met de smaak spigola e verdure, zeebaars en groente.
Bekijk deze lekkernij op het Instagram-account van Mellin.
Dit bericht op Instagram bekijken
Lego
Lego zette in 2023 de bloemetjes buiten met zijn 1 april grap. Die landde echter niet goed bij diverse Italianen. Het nieuwe product kwam het bedrijf op kritiek te staan. Het idee was dat je bij de bloemen en planten uit de Lego Botanical lijn, de ondergrond elke drie maanden zou moeten voorzien van verse terriccio, potaarde. Deze steentjes waren nu in een losse verpakking te koop. Een spreco di plastica, plasticverkwisting, zo luidde het oordeel. Bekijk de verpakking op het Instagram-account van Lego.
Dit bericht op Instagram bekijken