Deze belangrijke beeldhouwer van de vroege Renaissance, naast Donatello, werd aanvankelijk opgeleid als goudsmid. Waarschijnlijk was hij samen met Botticelli leerling van Fra Filippo Lippi. Naast schilderijen en beeldhouwwerken maakte hij voor de Medici ook kostuums en decoratieve wapenrustingen voor festivals. Hij was ook curator van hun verzameling oudheden en heeft veel gerestaureerd, voornamelijk Romeinse bustes. Verrocchio was zelf weer leraar van Da Vinci en Perugino.
Het ruiterstandbeeld voor condottiere (=ingehuurde militair bevelhebber) Colleoni werd door de Venetianen zelf helemaal niet gewaardeerd. Daarom werd het niet voor de San Marco geplaatst, zoals Colleoni wilde, maar op het Campo Santi Giovanni e Paolo, ergens onopvallend in het noorden van de stad. Het was in de 15e eeuw wel gebruikelijk dat een stad een ruiterstandbeeld liet maken voor de condottiere die de stad goed had verdedigd of tot de overwinning had gebracht, zoals bijvoorbeeld de Gattamelata van Donatello in Padova. De positie van de ruiter is waarschijnlijk afgeleid van het antieke ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius op de Piazza Campidoglio in Roma (kopie, het echte beeld staat in de Capitolijnse musea ernaast). Het ontwerp van Verrocchio is technisch zeer goed. De agressieve houding en uitdrukking op het gezicht van de condottiere is misschien zelfs voor Michelangelo inspiratiebron geweest voor zijn David.
Passaporto | |
Naam: | Andrea di Cione/ Andrea del Verrocchio |
Geboorte- en sterfjaar: | 1435-1488 |
Geboorte- en sterfplaats: | Firenze-Venezia |
Beroep: | beeldhouwer, schilder |
Periode: | Vroeg-Renaissance |
Stijl: | Florentijnse School |
Belangrijkste werken: | Tombe van Piero&Giovanni de' Medici: 1469-72, San Lorenzo, Firenze; Christus en Ongelovige Thomas: 1476-83, Or San Michele, Firenze; Ruiterstandbeeld van condottiere Colleoni: 1496, Campo Santi Giovanni e Paolo, Venezia |