Architect en kunstschilder Giotto wordt door zijn innovatieve werk ook wel de ‘vader van de schilderkunst' genoemd. Zijn ‘nieuwe realisme' was van grote invloed op de volgende generaties kunstenaars. Giotto brak met het tot dan toe gebruikelijke betekenisperspectief: belangrijke zaken werden het dichtstbij en groot afgebeeld en bijzaken klein op de achtergrond. Zoals te zien in ‘De bewening van Christus', stapt Giotto hiervan af en geeft hij alle personages individuele, menselijke gelaatstrekken. Ook schildert hij vaker een landschap als achtergrond in plaats van een gouden ondergrond. Door het gebruik van perspectief is de handeling in één keer duidelijk.
Giotto was de eerste kunstenaar die zijn werk signeerde; daarvoor waren schilders slechts anonieme, eenvoudige ambachtslieden. Deze vernieuwingen maakten Giotto tijdens zijn leven al tot een beroemdheid. Dit weten we doordat zelfs Dante in het Purgatorio van zijn Divina Commedia melding maakt van Giotto's populariteit:
Credette Cimabue nella pittura tener lo campo,
e ora ha Giotto il grido si che la fame di colui oscura.
" Al was Cimabue eerst de meest geprezen schilder, nu krijgt Giotto de eer die de voorgaande doet verbleken"
Passaporto | |
Naam: | Giotto di Bondone |
Geboorte- en sterfjaar : | 1267-1337 |
Geboorte- en sterfplaats : | Colle di Vespignano-Firenze |
Beroep: | schilder, architect |
Periode: | Middeleeuwen/Vroeg-Renaissance |
Stijl: | Florentijnse School |
Belangrijkste werken: | Het Laatste Oordeel & Scènes Nieuwe Testament: Scrovegni- kapel, ca. 1304-13, Padova Ognissanti Madonna: ca. 1310, Uffizi, Firenze Campanile: 1334, Firenze |