Na de Tweede Wereldoorlog werd Italië opnieuw veroverd, dit keer door... La Vespa. Vlak na de Tweede Wereldoorlog was de Italiaanse economie verlamd en verkeerden de Italiaanse strade, wegen, in zo'n slechte staat, dat de automarkt nauwelijks van de grond kwam.
© Foto: Ante Hamersmit on Unsplash
Enrico Piaggio
Enrico Piaggio had het idee dat er een andere manier moest zijn om je snel te kunnen verplaatsen. Hij wilde een voertuig ontwerpen dat heel Italië weer in beweging zou krijgen. Natuurlijk stelde hij eisen. Het moest een voertuig worden dat door iedereen gebruikt kon worden dus door zowel uomini e donne, mannen en vrouwen, als poveri e ricchi, armen en rijken.
Qua bouw moest het voertuig simpel en robuust zijn, maar wel elegante. En zo ontstond in 1946 la Vespa... een motorfiets die qua vorm en geluid op een vespa, wesp leek, vandaar de naam. Op 29 maart 1946 werd ze voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd.
Het succes van de Vespa
La Vespa was echt een succes in het naoorlogse Italië; het leken zoete broodjes die over de toonbank gingen en in de jaren '50 gingen andere Europese landen ze ook produceren. La Vespa werd verbonden aan stijl, elegantie en la dolce vita. Dit was met name te danken aan het gebruik ervan in veel films waarin la dolce vita centraal stond.
In de jaren '60 en '70 gebruikte Piaggio de revolutionaire slogan Chi vespa mangia le mele, chi non vespa no, letterlijk ‘wie vespaat, eet de appels, wie niet vespaat niet'. Met deze slogan wilde Piaggio duidelijk maken dat la Vespa staat voor libertà, vrijheid.
Maar wat die appels daar nu mee te maken hebben....?
Hip, snel en trendy...
Een Vespa is hip, snel en trendy. Drie woorden die van groot belang zijn voor de Italiaan, maar het elegante vervoermiddel heeft nog veel meer voordelen. Je hoeft niet meer te zoeken naar een parkeerplaats, want de hele stoep staat tot je beschikking en daar maken de Italianen graag gebruik van. Overigens zijn er ook speciale parkeerplaatsen/-straten voor het vehikel.
Verder is het vervoermiddel reuze handig in een drukke stad als Roma. Geen file voor het stoplicht, lekker vooraan staan en snel wegscheuren. Ook het prijskaartje speelt mee. Voor velen is een auto te duur en dan is een Vespa heel wat bereikbaarder. En dan is er nog la nostalgia: de Vespa brengt je terug naar de jaren '50, maar het heeft de techniek van vandaag, dus geen gepruts...
Canzone per La Vespa
De Vespa is niet alleen bekend uit de film Roman Holiday met Audrey Hepburn en Gregory Peck. De hedendaagse populaire Italiaanse popgroep Lunapop heeft zelfs een liedje geschreven over de Vespa. Centraal staat hierin het zorgenloze bestaan en de vrijheid die de Vespa biedt.
Refrein
ma quanto è bello andare in giro per i colli bolognesi
se una vespa speciale che
ti toglie i problemi
e la scuola non va
ma una vespa e una donna non ho
ho una vespa domenica è già
e una vespa mi porterà .....fuori città
na na na ....
Pazzo per te o pazzo per la Vespa???
Dat de Vespa uitermate populair is onder de Italianen, dat weten we ondertussen wel, maar sommige Italianen zijn zo gek op de Vespa, dat ze er zelfs op willen trouwen. Dit bewijst gelijk maar weer dat de Vespa uitermate geschikt is voor twee personen, maar je vraagt je wel af waar ze gekker op zijn, op elkaar of op de Vespa??
Pazzo per te o pazzo per la vespa???
Meer over La Vespa