Zingen is niet het enige wat diverse artisti italiani doen; sommigen doen ook aan calcio, voetbal. Ze werken zich niet in het zweet om iets bij te verdienen of om hun conditie op peil te houden, maar om geld in te zamelen voor het goede doel. In 1981 is de Associazione Nazionale italiana Cantanti (NIC) opgericht een organisatie die bestaat uit enkele van Italia's bekendste zangers.
Doel van de Associazione Nazionale italiana Cantanti
Het doel van deze organisatie is om meer aandacht te krijgen voor verschillende goede doelen. Zo ondersteunen ze onder andere het werk van het International Rode Kruis, Unicef en WWF. Deze zangers besloten om zichzelf eens van hun sportiefste kant te laten zien en het publiek te vermaken met hun voetbalkwaliteiten.. Bekende artiesten die zich in de laatste paar jaar op het veld hebben gewaagd zijn onder andere: Eros Ramazzotti, Biagio Antonacci, Claudio Baglioni, Luca Dirisio, Marco Masini, Paolo Meneguzzi, Gianni Morandi en Povia.
Italiaans Sterren-elftal
In de loop der jaren heeft het sterren-elftal al heel wat grote uitdagingen getrotseerd. Zo hebben de zangers het onder andere opgenomen tegen politici, rechters, (prof) voetballers, trainers, piloten, acteurs en journalisten. Ook andere, internationale, beroemdheden waren bereid hun gezicht te laten zien bij deze wedstrijden; door een steentje bij te dragen aan een goed doel scoor je als beroemdheid namelijk altijd goed.
Namen van bekende mensen die in het verleden hebben meegedaan zijn o.a. Sean Connery, Pelè, Michael Jordan, Michael Jackson, Richard Gere, Rod Stewart, Sting, Liza Minelli, Bono Vox, Iron Maiden, il Maestro Luciano Pavarotti, Michael Schumacher, Platinì en prins Albert van Monaco. Sommigen van hen waren zelfs bereid om ook de sportschoenen aan te trekken en het veld op te gaan om het op te nemen tegen de zangers.
La Partita del Cuore
25 jaar na de oprichting van de organisatie zijn er al 441 wedstrijden gespeeld en zijn er in totaal zo'n 8 miljoen mensen naar de wedstrijden komen kijken. 15 van deze wedstrijden zijn uitgezonden op televisie onder de naam La partita del cuore. De laatste vier wedstrijden werden bekeken door ongeveer 90 miljoen kijkers. Maar het belangrijkste waar het hele spektakel om draait is natuurlijk het goede doel: de zangers hebben na 25 jaar sportieve inzet zo'n 41 miljoen euro bij elkaar gespeeld! De populariteit van de voetballende zangers blijft stijgen en zolang het goede doel er baat bij heeft, zullen we van ze kunnen blijven genieten.