Gestoken in knalgele kostuumpakken grijnzen twee vrolijke heren je tegemoet. Het zijn de broers Thom en Frank Koreman. Ze maken Limoncello in Nederland en timmeren hard aan de weg. De redactie heeft het genoegen het knalgele drankje uit de strak vormgegeven fles te mogen proeven. Dat smaakt zo goed, dat we er meer van willen weten…
De citroen valt niet ver van de boom
Thom (29 jaar) en Frank (32 jaar) groeien op in een bourgondisch gezin waar lekker, goed eten en drinken een vanzelfsprekendheid zijn. Brabantse gezelligheid met in het weekend regelmatig vrienden en bekenden over de vloer die komen borrelen en vervolgens spontaan blijven mee-eten. Het lijkt wel een beetje Italië. De liefde voor mooie, smakelijke producten krijgen de broers dus met de paplepel ingegoten. Met twee ondernemende ouders blijkt dat de appel, of in dit geval de citroen, bovendien niet ver van de boom valt.
“Onze ouders zijn onze trouwste supporters,” aldus Thom. Ze volgen het motto van hun moeder: ‘Volg je gevoel, ga ervoor. En ga zo nodig lekker op je bek, daar leer je van.’ En dus startten ze hun avontuur. Vader drukt zijn zoons op het hart niet te snel te groeien en te zorgen voor een solide basis. Een raad die ze in de daaropvolgende fase ter harte nemen. “Het is echt heel leuk en fijn dat ze zo superbetrokken zijn,” aldus de broers.
Minutieus
Als een stel laboranten verfijnen de broers stapje voor stapje de receptuur. Minutieus wegen ze de hoeveelheden af en leggen alle stappen vast in een steeds dikker wordend logboek. Zo vinden ze de optimale verhoudingen in ingrediënten, tijd en bereiding. Met hulp van diverse proefpanels krijgen ze inzichtelijk welke samenstelling het meeste aanspreekt. De proefpanels krijgen naast de eigen Limoncello hiertoe ook zes andere Limoncello’s blind te proeven.
Gaandeweg beseffen de broers dat ze een product met een verhaal hebben. Ze willen gaan voor kwaliteit en niet worden uitgeperst op prijs. En dus valt grootschalige distributie via winkelketens af. Overigens verkoopt de Jumbo flagshipstore in Breda Koreman’s Limoncello wel; die heeft namelijk een inpandige slijter die klanten adviseert. En dat zien de broers graag.
Ondertussen
Ook de citroenen aan het citroenboompje van de ouders moeten eraan geloven. Als dat vervolgens een prima resultaat oplevert, ontstaat aan de borreltafel een wild plan. "Als we nou eens een eigen citroengaard in Nederland opzetten…" En ja hoor, die gaat er komen. als het aan de Koremannen ligt.
De flessen Limoncello vinden ondertussen gretig aftrek bij vrienden en kennissen. En als een eerste slijter serieuze belangstelling toont, realiseren de heren zich dat de hun knalgele citroenlikeur de vrienden- en kennissenkring ontstijgt.
Anders
Adviezen om net als andere Limoncello’s te kiezen voor een krullerig lettertype en Italiaanse vlag op de fles hebben de mannen terzijde geschoven. Het moet anders. In tegenstelling tot andere merken, kiezen Thom en Frank ook bewust voor een transparante fles; na verloop van tijd verbleekt de Limoncello namelijk. “Door helder glas te gebruiken, blijf je de bijzonder sprankelende kleur van Koreman’s Limoncello zien; die vertelt je wat over de versheid. Dat is ook de reden dat we de flessen pas op het laatste moment afvullen. Dat afvullen gaat echt niet meer met een trechtertje zoals in het begin”, lachen de broers. Nee, de zuurverdiende centen zijn inmiddels geïnvesteerd in o.a. een professionele bottelmachine en sealapparaat.
Twee jaar na de start verlaten 500 flessen per maand het pand. Het is nu tijd om verder op te schalen, een grotere productieruimte te zoeken en mankracht in te huren. Ze hebben namelijk elk ook een eigen bedrijf dat de broodnodige aandacht vraagt. Wrang genoeg komen ze daar, dankzij hun Limoncello-succes, steeds minder aan toe.
Het verschil zit ‘m in de details
“Het is eigenlijk een simpel recept” aldus Frank. “Je hebt maar vier ingrediënten nodig: alcohol, citroenen, suiker en water. In de kwaliteit van de ingrediënten, de verhoudingen en bereiding zit het verschil. Wij houden wel van een Limoncello met een beetje pit. Maar door feedback van het proefpanel hebben we het alcoholpercentage toch teruggeschroefd naar 31%. In de fles zit verder niets extra’s; het zijn alleen die vier ingrediënten.”
Maar hoe zit het met die citroenen?
“Eigenwijs als we zijn, hebben we ook getest met citroenen van andere landen en continenten. Het proefpanel gaf de doorslag in de keuze,” aldus Thom. “Bij de citroenen is er sprake van vier seizoenen. Twee leveren groene en twee leveren gele citroenen op. We hebben ook wel eens Limoncello gemaakt met de groene schillen, maar dat zag eruit als een heksendrankje, hahaha.”
Omdat het zonde is om niets te doen met het restproduct (lees: de ‘kale’ citroen), gaan de heren een samenwerking aan met een ijsbereider/chocolatier uit Oudenbosch. Die is blij met het verse citroensap voor zijn citroenijs. Limoncello-chocola is bovendien een geweldige smaakcombinatie; het levert een bijzonder smakelijke bonbon op. En ook daar zit een mooi verhaal aan vast. “Wist je dat in Oudenbosch een kerk staat met kopie van de koepel van de Vaticaanse Sint Pieter? De bonbon heeft de vorm van die koepel. Wat ze in Italië kunnen, kunnen we hier ook, zal men indertijd gedacht hebben in Oudenbosch.” Dat sluit aan bij het Limoncello-avontuur van de broertjes Koreman.
Weloverwogen en weldoordacht
Met het oog op de seizoenen en optimale versheid hebben Thom en Frank het productieproces opgedeeld in twee delen. Dat levert de beste kwaliteit. De tweede en laatste stap in het proces volgt pas kort voor uitlevering.
Met wetenschappelijke precisie onderzoeken de broers ook de schilmesjes waarmee ze de citroenen schillen. “Het schillen luistert nauw, het is handwerk. Daarom zijn er ook verschillende schilmesjes”, aldus Thom. “Het scheelt echt welk schilmesje je gebruikt. Per citroen maken we de afweging. We doen alles weldoordacht” vult Frank hem aan.
De volgende stap
Het netwerk met verkooppunten breidt zich gestaag uit, al ligt de horeca momenteel natuurlijk helemaal stil. De Koremannen willen hun Limoncello bewust niet bij iedere slijter hebben liggen; “Het is een product met een verhaal en dat moet verteld kunnen worden” aldus Frank. “Proeven is kopen”, vult Thom aan.
“Nu we serieuze aantallen draaien, willen we de citroenen graag rechtstreeks gaan inkopen, dus niet meer via de tussenhandel. We hadden een bezoek aan citroengaarden in de planning staan, maar ja, dat moet nu dus even op zich laten wachten.”
In de toekomst willen de heren, eigengereid als ze zijn, bovendien een Limoncello a chilometri zero maken. Oftewel: een puur Nederlandse Limoncello met citroenen die hier groeien. “We gaan voor een eigen citroengaard hier in Nederland. Het duurt natuurlijk wel een paar jaar voordat de bomen hier vruchten geven, en dat is dus best een grote investering. Via crowdfunding willen we dit jaar toch een eerste stap zetten naar het verwezenlijken van die droom.”
"En, hoe smaakt ie?"
“En, hoe smaakt Koreman’s Limoncello?” vragen de broers me nagenoeg in koor. De redactie omschrijft het als volgt: “In het begin lijkt het alsof je zo’n Napoleon-zuurtje in je mond hebt. Daarna voelt de Limoncello fluwelig zacht met een klein zoetje op je tong. Het laat een kleine prikkeling achter op je lippen en achterin je gehemelte. De afdronk is lang. In vergelijking tot een andere Limoncello die ook nog in de vriezer lag, is Koreman’s Limoncello toegankelijker, minder zuur, maar zeker niet te zoet.”
“En jullie? Hoe drinken jullie ‘m?” is de voor de hand liggende tegenvraag. Het antwoord laat niet lang op zich wachten. “Gewoon ijskoud en puur, dat is echt het lekkerste.”
De Limoncello kan natuurlijk ook gemixt worden in een cocktail. Op de website staan daarvoor diverse inspirerende Limoncello mix-recepten. Ook vind je op de website een overzicht van verkopende slijters. Geen verkooppunt in de buurt? Dan kun je de Limoncello ook gerust online bestellen.