Gianlorenzo Bernini is een van de grootste beeldhouwers en architecten van de 17e eeuw. Al in het begin van zijn carrière vertoont zijn werk duidelijke barokelementen: het lijkt net of de beelden bewegen, het geheel oogt druk en de beelden hebben veel emotie in hun gezicht. Dit is bijvoorbeeld goed te zien in zijn Fontein van de vier rivieren op de Piazza Navona. Bernini was een expert in marmer en brons. Zijn oeuvre bestaat uit veel beelden met een bijbelse of mythologische voorstelling. Ook heeft hij veel fonteinen gemaakt in opdracht van verschillende pausen en kardinalen, zoals de Triton-fontein op Piazza Barberini en de fontein onderaan de Spaanse Trappen in Rome.
Op latere leeftijd doet hij meer werk als architect en wordt dan ook de grote rivaal van Borromini, een Zwitsers-Italiaanse architect en beeldhouwer en de tweede belangrijke vertegenwoordiger van de Romeinse Barok. Een leuke anekdote is dat het lijkt alsof hun ruzie verbeeld wordt op de Piazza Navona: tegenover de kerk van Borromini, de Sant’Agnese, staat de fontein van de vier rivieren van Bernini. Hierop staan vier beelden die allemaal een destijds bekende rivier uitbeelden, te weten de Ganges, Donau, Rio de la Plata en de Nijl. Het beeld van de Nijl heeft een sluier over zijn hoofd, wat zou verwijzen naar diens afkeer van de kerk van Borromini. Een andere verklaring voor de sluier is, dat toen nog niet bekend was waar de oorsprong van de rivier was. Het beeld ernaast heft zijn armen op om zichzelf te beschermen tegen het instorten van de kerk van Borromini. Uiteindelijk klopt deze verklaring niet omdat de kerk van Borromini pas is gebouwd nadat de fontein van Bernini al af was.
Bernini was de favoriet van de pausen en maakte dan ook vele beelden, paleizen en kerken in Roma. Hij was pas 26 toen hij het bijna 30 meter hoge, bronzen baldakijn in de Sint Pieter creëerde voor de Barberini-paus Urbanus VIII. Bernini volgde Maderno op als architect voor de Sint Pieter en maakte ook de symmetrische zuilengang voor de kerk. De twee armen van de zuilengang zou je kunnen vergelijken met de moederlijke omarming van de kerk, die je omhelzen als je richting de Sint Pieter loopt. Een ingenieus foefje is de steen die tussen de obelisk en de zuilengang op het plein ligt. Als je erop gaat staan, zie je maar één rij zuilen, terwijl er in werkelijkheid wel 4 rijen zuilen achter elkaar staan.
Eerder maakte hij al de technisch verbluffende beeldengroep Apollo en Daphne voor kardinaal Scipione Borghese, die nu te zien is in de Galleria Borghese in Roma.
Passaporto |
|
Naam: | Gianlorenzo Bernini |
Geboorte- en sterfjaar : | 1598-1680 |
Geboorte- en sterfplaats : | Napoli-Roma |
Beroep: | architect, beeldhouwer, schilder |
Periode: | Contrareformatie |
Stijl: | Barok |
Belangrijkste werken: | Apollo en Daphne: 1622-25, Galleria Borghese, Roma Baldakijn: 1624-33, verguld brons, Sint Pieter, Roma Fontana della Barcaccia: 1627-28, Piazza di Spagna, Roma Extase van Santa Teresa: 1645-52, Cornaro-kapel, Santa Maria della Vittoria, Roma Fontein van de vier rivieren: 1648-51, Piazza Navona, Roma |