Italie is de grootste producent van luxegoederen en domineert de markt voor kleding..... per fare la bella figura! Milano is het modemekka van Italië. Alle belangrijke ontwerpers zijn aanwezig op de sfilate in gennaio e agosto waar respectievelijk de najaars-, en de voorjaarscollecties worden gepresenteerd.
Zonder de felbegeerde 'backstage pass' of een bekend gezicht, kun je de toegang - laat staan een zitplaats- wel vergeten. Een toegangskaart tot de shows wil namelijk nog niet zeggen dat je naar binnen mag. Om langs 'the man in black' te komen doet zo'n perskaart van een van de bekende modebladen wel weer wonderen. Omdat dit niet voor iedereen weggelegd is, kun je op de volgende pagina's een 'virtueel' kijkje nemen....
Dames casual
Prêt-à-porter
Ook is het interessant eens een kijkje te nemen op de site van het familiebedrijf Benetton. Op de site vind je een interessant overzicht van hun filosofie, hun omvangrijke concern, hun culturele activiteiten en natuurlijk de nieuwe collecties. Vooral de kindercollecties zijn leuk om te zien. Helaas geen beelden meer van hun vorige controversiële reclamecampagne die gefotografeerd werd door Olivier Toscani.
Ook de site van Diesel is de moeite waard.
Trouwens stile Italiano: voor Italianen is het erg belangrijk dat de kleding firmato (gesigneerd) is. De merknamen op accessoires zoals tassen, sjaaltjes en brillen kunnen daarom niet prominent genoeg aanwezig zijn. Let wel: voor Italianen geldt: liever naakt, dan namaak. Met de nepspullen die in grote steden vaak op straat of sul mercato worden aangeboden willen zij nog niet dood gevonden worden.
Dames formal
Alta Moda
Het is altijd weer interessant om te zien wat er op modegebied uit Italië komt, net iets eerder oppikken van de laatste nieuwe trends voordat ze een half jaar later in Nederland 'vertaald' worden. Helaas is het niet altijd mogelijk om dit middels een retourtje Milano te doen...
Gelukkig is het wel mogelijk via diverse sites en webcams di prendere una sedia tussen de 'celebs' en jezelf op de hoogte te stellen van de nieuwste trends. Ga bijvoorbeeld eens kijken naar de video van Versace waar je een wervelende impressie ziet en hoort van de laatste show van Donatella. Of surf naar de show van de jonge ontwerper Carlo Ponti.
Voor meer informatie over de collecties zijn de sites van de diverse modemerken ook heel interessant. Bijvoorbeeld Armani, Gucci en Dolce & Gabbana. Hier zie je een impressie van de verschillende collecties die zij uitbrengen, zowel op couture vlak als de daarvan afgeleide meer betaalbare lijn. De Emporio collectie van Armani, de Versus of Versace Sport collectie van Versace en de D&G lijn van Dolce & Gabbana.
Heren formal
Gli uomini
Naast de grote ontwerpers die garant staan voor vernieuwing en trends staat Italië ook bekend om de kwalitatief hoogstaande productie van de kleding. Het huis Brioni is een begrip onder kenners en liefhebbers van het mooie handgemaakte maatpak gestoeld op jarenlange familietraditie.
Leuk om te weten is ook dat zij ook grotendeels verantwoordelijk zijn voor de beeldbepaling van de ‘nieuwe' James Bond, Pierce Brosnan. In 1994 (‘Golden eye') werden zij gevraagd om de nieuwe 007 weer het uiterlijk te geven van een klassieke op en top sophisticated English gentleman; een Italiaans maatpak dus. Deze stijl wordt voortgezet in ‘Tomorrow never dies'. Op de site vind je een interessant verhaal over hun historie en de geheimen van de kamelenharen voering.
Een standaard uitvoering van een maatpak met het karakteristieke rubberen stripje aan de binnenkant van de broekband tegen het verschuiven van het overhemd kost je al gauw 1500 Euro, maar dan heb je ook wat. Er zijn allerlei individuele aanpassingen mogelijk. Italianen zijn vooral geïnteresseerd in het speciale zakje voor de telefonino.
Stilo Italiano: in Italië en dan ook alleen daar kunnen mannen wegkomen met het dragen van bruine, zelfs suède schoenen onder een keurig grijs kostuum. Zoals bekend zijn de Italianen dol op het laten zien van de buitenkant. Ze hebben hier zelfs een speciale uitdrukking voor: fare la bella figura. Dit is zo belangrijk dat ze zelfs een speciale gelegenheid hebben om dit te doen: de passeggiata. Iedereen die wel eens in Italië op vakantie geweest is zal dit verschijnsel vast wel eens gezien hebben. Meestal een uurtje tussen 7 en 8 uur. Het is kijken en bekeken worden tijdens het flaneren op straat en links en rechts worden bekenden begroet.