Lambretta scooters
De eerste scooters zagen het levenslicht na de Tweede Wereldoorlog. Piaggio maakte in 1946 de Vespa scooter, Lambretta volgde een jaar later. En ook al maakte Lambretta tientallen verschillende modellen, toch lijkt het merk minder bekend dan Vespa. Oorzaak van de tanende belangstelling voor scooters was de opkomst van betaalbare auto’s zoals de Fiat 500. Het enige wat er nu van Lambretta over is, zijn de vele clubs waarin eigenaren van de scooter zich verenigen. En, niet te vergeten, accessoires! De uitstraling en het design van Lambretta is bewaard gebleven in de collectie van kleding, schoenen, occhiali da sole, zonnebrillen, profumi, parfums, en orologi, horloges.
Het begin van het Lambretta tijdperk
Ferdinando Innocenti runde tijdens la seconda guerra mondiale, de Tweede Wereldoorlog, een staalpijpfabriek in de wijk Lambrate in Milano [Milaan]. Hij zag scooters als het ideale mezzo di trasporto, vervoersmiddel; met de scooter zou de grote massa mobiel worden. De scooter moest een trendy en betrouwbaar transportmiddel worden, betaalbaar voor iedereen in zowel Italia als in de rest van de wereld. Voor het ontwerp liet hij zich inspireren door de Amerikaanse Cushman scooters.
Toen de Lambretta scooter werd gelanceerd, was de consument echter niet onder de indruk. Iedereen verwachtte een hip en luxe product en géén mini scooter. Innocenti voorspelde echter dat de scooter toch een succes zou worden en, gelukkig voor hem, begonnen de bestellingen na verloop van tijd inderdaad binnen te stromen.
De Lambretta scooter was verkrijgbaar in zes colori pastello, pastelkleuren. De scooters werden zelfs overzee geëxporteerd. Het eerste land was Argentinië, waar veel Italiaanse immigranten woonden. Zo werd Innocenti één van de nieuwste industriële spelers van het naoorlogse Italia en werd de Lambretta scooter een groot succes.
Notiziario Lambretta
In het voorjaar van 1949 werd de Notiziario Lambretta, een tijdschrift over de Lambretta scooter, geïntroduceerd. Dit tijdschrift berichtte over nieuwe scooterclubs, informeerde over scooterwedstrijden en gaf antwoord op vragen van de lettori, lezers. De scooterclubs organiseerden onder andere dagtochten, hielpen met het papierwerk rondom de aankoop van de Lambretta en bij alle technische aspecten. Vanwege het successo, succes, werd het maandelijkse tijdschrift ook uitgegeven in andere lingue, talen.
Mods en Lambretta
Door de komst van betaalbare auto’s, zoals de welbekende Fiat 500, was de belangstelling voor scooters tanende. In de jaren ‘60 bloeide de belangstelling echter weer op. In Londen raakte een bepaalde sottocultura, subcultuur, die een voorliefde had voor Italiaanse mode, gecharmeerd van de scooter. Deze jonge Londenaren stonden ook wel bekend als ‘Mods’ en omarmden de Lambretta scooter als een icoon voor hun manier van leven.
‘The Who’, de wereldberoemde Engelse rockband, droeg ook bij aan de populariteit van de Lambretta scooter. In de musical-film ‘Quadrophenia’, die ging over de ‘Mods’, was hoofdrolspeler Jimmy veelvuldig op een Lambretta scooter te zien.
Het einde van de Lambretta scooter
Na veel jaren van succes werden er eind jaren 60 steeds minder Lambretta scooters verkocht, ondanks de populariteit van de Lambretta onder de ‘Mods’. Innocenti probeerde de Lambretta scooter nieuw leven in te blazen door een paar nieuwe modellen door Bertone te laten ontwerpen. Helaas kon dit het tij niet meer keren. In 1971 liep de laatste scooter van de band en werd de productie gestaakt.
Daarna werd de volledige productielijn verkocht aan SIL (Scooter India Ltd.) op voorwaarde dat Italiaanse werknemers mee mochten helpen met de introductie van Lambretta in India. Zij trainden ook het personeel van SIL, zodat de qualità, kwaliteit, gewaarborgd bleef. Zo verscheen de Lambretta in het Indiase straatbeeld, maar de fabrikant exporteerde de scooter ook in tutto il mondo, over de hele wereld. Helaas werd de productie eind jaren ‘90 gestaakt door tegenvallende verkoopcijfers. Dit was definitief het einde van de Lambretta scooter…
Lambretta als lifestyle brand
Vanaf midden jaren ’90 werd Lambretta één van de snelst groeiende lifestyle brands in Groot-Brittanië. Lambretta produceert tegenwoordig onder andere een mooie collectie orologi, horloges, die geïnspireerd is door de uitstraling en het design van de klassieke scooter. De collectie heeft een retro twist en bestaat uit klassieke uurwerken, alledaagse horloges en trendy disegni, designs. Naast een collectie horloges produceert Lambretta tegenwoordig ook kleding, schoenen, occhiali da sole, zonnebrillen en profumi, parfums.